Men är ett evigt liv något att trakta efter?
De som drömmer om ett evigt liv drömmer om ett anti-martyrskap, så långt från abrahamiternas (judarna, kristna, muslimer) uppskattning av döden som ett martyrskap. Jesus sade, strax innan han gick in i Jerusalem, till sin säkra död: ”Den som vill bevara sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall vinna det.” (Matteus 16:25). Abrahamiterna glorifierar döden, ty den kan ju vara, om man levt enligt gudens diktum, biljetten till det behagliga livet på andra sidan det jordiska livet. För kåta, lätt pedofila muslimska män är det än bättre eftersom de, om de framgångsrikt underkastat sig gudens stipulationer, erhåller 71 unga, vackra kvinnor, dock utan sexuell erfarenhet.
Jesus, guden som inkarnerad människa, tillika gudens son, hade kunnat haft evigt jordiskt liv, men gudens mänskliga liv släcktes på Golgata. Inte ens guden har evigt mänskligt liv. Det är inget att trakta efter, säger de vidskepliga som tror på ett hinsides liv.
På vägen till Golgata, enligt en medeltida saga, blev Jesus trött av att bära korset och ville vila sig. Han stod då utanför skomakaren Ahasverus dörr. Men där fick han inte vila, ty Ahasverus sade till honom: ”Gå din väg, gå din väg”. Då uttalade Jesus en förbannelse över den ogine skomakaren: ”Jag går, men du ska stanna kvar tills jag kommer åter”. Efter den förbannelsen har Ahasverus, som ömsom kallas ’Jerusalems skomakare’, ömsom ’den vandrade juden’, gått över jorden, underkastad sin förbannelse, det eviga livet, som blott ändas vid domedagen. (Vill du läsa en fantastisk bok om den vandrande juden skall du läsa Per Lagerkvists bok, Ahasverus död, publicerad 1956.)
Jag är idag 69 år. Förväntad livslängd för en man som jag, en välutbildad svensk, är 85 år. Jag har därför, om jag har tur, 16 år kvar att leva mitt jordiska liv. Därefter inträder, för den ateist jag är, det totala intet för min del, medan de efterlevande får leva med ett avtagande minne av mig.
För egen del, känner jag ingen överväldigad sorg över att jag försvinner. Jag känner inte att jag har mycket kvar att uträtta och min ateistiska livsåskådning säger att livet är ändligt, och skall njutas som ändligt. Det stänk av sorg jag kan känna över min dödlighet är att jag inte får möjligheter att påverka och se hur mina barn och barnbarn utvecklas.
Men tanken på att leva oändligt, vilket innebär att oändligt leva med alla människor, i ett oändligt samhälle, är inte så inbjudande eller tilltalande. Även om min världsåskådning sätter människan på den högsta posten, och att jag förundras över människan, så infinner sig också ibland en trötthet inför människan, en trötthet som måhända ökar med åldern.
Om jag istället tänker mig att jag skulle få Jesu förbannelse, det eviga livet, och vara den enda människan som lever för evigt, då skulle jag förmodligen drabbas av det som jag hört från flera, mycket gamla människor, att det är trist att bli mycket gammal, ty alla ens kamrater har dött, varför man blir mer och mer ensam. En hundraåring sade att hon ville dö, för hon kände sig färdig med sitt liv och att hon inte hade några vänner kvar. Den sociala människan förtvinar utan sina vänner. Medan kroppen lever dör det sociala livet.
Visst är det förmodligen trist att dö, men alternativet, det eviga livet är sannolikt mindre tilltalande. Speciellt om det innebär att man skall leva med den evige Putin.
Sven-Olof Yrjö Collin
RSS-flöde